L'Oréal

L’Oréal

L’Oréal är världens största koncern inom området kosmetik och skönhet. Företaget grundades i närheten av Paris under 1900-talets början, och namnet stammar från den tidens populära hårfärgningsmedel Auréale.

L’Oréal står idag bakom en mängd olika skönhetsprodukter, inom hudvård, solskydd, smink, parfymer, hårvård och mycket mer. Dessutom är företaget aktivt inom forskning i ämnena dermatologi (läran om huden och dess sjukdomar), samt farmakologi (läran om läkemedel).

L’Oréal äger idag en rad välkända och starka varumärken, så som Garnier, Diesel, Lancôme, Redken, Biotherme, Ralph Lauren, Vichy, Maybelline NY, Giorgio Armani med flera. Nedan ser vi närmre på två, för oss svenskar, välkända namn som L’Oréal står bakom: L’Oréal Paris och The Body Shop.

L’Oréal Paris

I Sverige förknippar vi gärna L’Oréal med L’Oréal Paris, men L’Oréal Paris är bara namnet på en liten del av företaget som erbjuder make-up. L’Oréal Paris erbjuder ett komplett utbud av make-up-artiklar, så som nagellack, läppstift, foundation, ögonskuggor med mera. Oavsett om det är för vardagsbruk, till festtillfällen eller för professionella stylister så har L’Oréal Paris produkterna som passar.

Genom förmånliga priser riktar sig L’Oréal Paris till en så bred kundkrets som möjligt. Kvalitet, respekt, närhet och autenticitet är ledord som fört märket framåt. Man har också försökt att anpassa sig till en multietnisk inriktning, vilket leder fram till skönhetsprodukter till hela den globala marknaden. Oavsett vilka färger och nyanser som passar kunden bäst vill man på L’Oréal Paris kunna erbjuda något för alla, exempelvis inom hudfärgade foundation, BB- och CC-creams.

L’Oréal Paris vill värna om rätten till skönhet, oavsett etnicitet och ålder. Att var och en ska få åldras med tillförsikt och värdighet. L’Oréal Paris har även produkter riktade till män.

The Body Shop

Att The Body Shop tillhör L’Oréal är det kanske inte alla som känner till. The Body Shop grundades av Anita Roddick och hennes make år 1976, men såldes år 2006 till det franska kosmetikaföretaget L’Oréal för 652 miljoner pund.

Företaget är sedan länge känt för sin affärsidé att inte sälja produkter som testats på djur, samt att förpackningarna ska vara möjliga att återvinna. Man vill också aktivt stödja, de ofta fattiga, producenterna runt om i världen.

L’Oréal har utvecklat linjen genom att 2007 nästan bara erbjuda produkter som är vegetabiliska, med undantag för ett fåtal produkter och märken som innehåller bivax eller gelatin. År 2009 lät man också företaget sluta använda sig av plastpåsar till konsumenternas handlade varor.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *