Så handlar vi på nätet

Vad handlar vi på nätet?

Det som vi i Sverige e-handlar mest är resor, mode och elektronikprylar. Även om produkter inom dessa kategorier handlas flitigt, finns nästan allting på nätet. I regel säljer digitala produkter eller mindre fysiska produkter lite mer än stora och otympliga saker.

Hur mycket vi kommer att handla på nätet i framtiden återstår att se, men de allra flesta är överens om att siffrorna bara kommer att öka, både på kort och på lång sikt. I den här artikeln vill vi bjuda på intressant fakta kring e-handlande som du kanske inte visste.

Ehandel ökar snabbt

Som nämnt i inledningen ökar vårt e-handlande snabbt. Under 2015 omsatte 90 miljarder, en ökning med 20 miljarder på tre år då motsvarande siffra för 2012 var 70 miljarder. En särskilt tydlig trend i detta är att en allt större del av handlandet sker på smartphones och surfplattor. Närmare bestämt har bara handeln via mobilen ökat med 163 procent på samma treårsperiod. Det här avspeglas inte minst i det faktum att nästan varannan person i Sverige handlade via en smartphone eller surfplatta under 2015.

Lite färskare statistik från Statistiska Centralbyrån visar att 60 % av svenskarna handlade något över internet under år 2016:s första kvartal. Samma rapport visar att mer än varannan loggade in på datorn för att boka en resa eller boende för semestern.

B2B är stort

För privatpersoner är B2B ofta något som inte märks. Faktum är dock att ”business to business” utgör en mycket stor del av den totala e-handeln. Under 2015 visade en rapport från SCB att nästan 25 procent av företagen tog emot beställningar och förfrågningar genom sin hemsida. Därtill beställde 44 procent av Sveriges företag varor online. I många rapporter tas inte det här segmentet med, vilket ibland kan leda en att tro att e-handeln i Sverige är bra mycket mindre än den faktiskt är.

Tre av fyra danskar handlar resor på nätet

Visserligen inte statistik som hämtats från Sverige – men som sannolikt i hög grad är jämförbar med hur det ser ut här. En undersökning från 2016 visar att tre av fyra danskar handlar sina resor på nätet. 20 procent av de svarande i undersökningen uppger också att de använder sig av en jämförelsesida innan resan bokas. Den här andelen är ungefär lika stor som de svaranden som säger att de har nytta av restips från vänner och bekanta.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *