Är shopping i Virtual Reality framtiden
Virtual Reality håller sakta på att få allt större inverkan på våra liv. Förutom häftiga spelupplevelser, talar man till exempel om att virtual reality kan användas på ålderdomshem och i många andra syften. Ett av de syften som det pratas mycket om just nu är shopping – i virtual reality, alltså.
Shopping online har sina klara fördelar. Man behöver inte anpassa sig efter butikens öppettider, man kan snabbt orientera sig bland ett mycket stort utbud och det blir inte sällan billigare att handla online än vad det blir i en fysisk butik.
Och inte är det särskilt konstigt. En e-butik tar inte alls lika mycket resurser i fråga som en fysisk butik gör. Tack vare att e-butiker kan hålla priser på lokal och personal nere, kan priset på produkten bli billigare för slutkonsumenten.
Förstärker shoppingupplevelsen
Något som många dock har ansett varit en nackdel med onlineshopping är själva upplevelsen. Det går inte alltid att riktigt få sig ett bra intryck av produkten, till exempel hur stor den är eller hur en viss möbel skulle passa i vardagsrummet. Nöjet med att gå in i en butik och plocka upp och titta på produkterna har helt enkelt saknats. Det här är dock något som virtual reality kan lösa i framtiden.
Har redan börjat
Trenden med att handla i virtual reality har redan börjat, även om det fortfarande är i sitt inledande skede. I slutet av 2016 lanserade kinesiska Alibiaba Buy+, en tjänst där den med virtual reality-glasögon kan få en ”riktig” shoppingtur simulerad. Här kan besökaren spatsera i butiken, botanisera bland utbudet och lägga till en produkt i sin varukorg genom att titta på den oavbrutet i några sekunder. Amerikanska nyhetsbyrån Vice News, som kallar fenomenet för ”ensamt” och ”konstigt”, hävdar att 30 000 kunder redan hade testat Buy+ – en timme efter lanseringen.
Stora drakar som IKEA, eBay och Amazon har även de hoppat på tåget. IKEA lät till exempel kunder planera och designa sina kök, för att sedan interaktivt kunna gå runt i dem. Det här är än så länge möjligt endast på fyra IKEA-varuhus i hela värden – varav två i Sverige – men sannolikt är det här ett koncept som kommer att implementeras på fler varuhus i kedjan. I framtiden kan vi också spekulera i att allt fler och allt mindre aktörer kommer att ha en VR-butik för sina kunder.