E-handlare hoppas på regn

E-handlare hoppas på regn

En regnig sommar kanske de flesta finner tråkigt ­– men förmodligen inte e-handlare. En undersökning har visat att största delen av e-handlare ökar sin försäljning under regniga somrar. Däremot finns det även e-handlare som drar nytta av riktig värmebölja, även om de är lite färre än de som gynnas av regnet.

Tycker du att det är lite dåligt väder nu under sommaren? Då är du förmodligen inte e-handlare. Enligt Paysons e-handelsindikator tycker 34 procent av e-handlarna att regn är mest fördelaktigt för butikens försäljning under sommaren. Det är dock ingen överlägsen förstaplats som ”regnigt” intar – ”växlande molnighet” ligger tvåa, där 28 procent av de svarande ansåg att just det skulle gynna deras e-butik mest.

”Låter lusten styra”

Emma Lindgren, marknadschef på Payson, säger att svenskarna låter lusten styra i högre grad under sommaren. Det här får som konsekvens att färre planerade köp genomförs och att det istället är impulsköpen och de spontana köpen som till stor del sker under sommaren.

Vidare tror e-handlarna att just det faktum att svenskarna har semester påverkar försäljningssiffrorna en hel del. Därtill svarar många att hård konkurrens och dålig marknadsföring gör sitt för tillväxten.

Vädret påverkar

Att många e-handlare svarar att regn skulle gynna deras e-butik mest, har sannolikt med att göra att det är färre som beger sig ut till stranden eller någon annan sommaraktivitet. En regnig sommar sitter man ofta inne och då gärna med dator, laptop eller surfplatta – som ju fungerar utmärkt att handla med. De branscher som e-handlarna tror klarar sig bäst under sommaren är sporthandeln och bygghandeln.

Som nämnt innan var det dock inte alla som ansåg att just regn skulle vara mest fördelaktigt för deras butik under sommaren. Till exempel svarade 28 procent att växlande molnighet skulle vara bäst, medan en fjärdedel svarade att soligt väder skulle öka deras tillväxt mest.

Strax därunder hamnar svaret ”kallt” med 23 procent av svaren. Näst efter kommer ”mulet” med 18 procent och ”blåsigt” med 8 procent. ”Värmebölja” och ”hagel” var det inte många e-handlare som ville ha, då dessa alternativ endast fick sex respektive fem procent av svaren.

Hela listan

På Paysons fråga om vilket sommarväder e-handlarna anser varit mest fördelaktigt svarar e-handlarna följande:

  • Regn: 34 procent
  • Växlande molnighet: 28 procent
  • Soligt: 25 procent
  • Kallt: 23 procent
  • Mulet: 18 procent
  • Blåsigt: 8 procent
  • Värmebölja: 6 procent
  • Hagel: 5 procent

Uppgifterna kommer från Paysons e-handelsindikator

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *