Svenska företag i topp
I en lista, som sammanställts av YouGov, är det tydligt att svenskar är mest positiva till inhemska varumärken. Listan domineras av svenska giganter där företag som Volvo, Ica och IKEA har en given plats i toppen år efter år. Även om många av företagen idag inte längre är svenskägda, finns det tveklöst fortfarande en stark koppling till dem.
1. Volvo
Volvo har varit given i toppen i Yougovs mätningar flera år i rad. Med en buzzpoäng på 36,3 är det en överlägsen förstaplats det svenskgrundande företaget intar. Idag är dock företaget huvudsakligen inte längre svenskägt. Istället är det kinesiska Geely som äger majoriteten av Volvo Cars, som tillverkar personbilarna.
Poäng: 36,3
2. ICA
ICA är, i likhet med Volvo, fortsatt obestridd uppe bland topplaceringarna. Andra varumärken inom livsmedel så som COOP, City Gross och Willys syns över huvud taget inte till på listan. Att ICA intar andraplatsen kanske inte förvånar så många, då bolaget innehar 50 % av svensk dagligvaruhandel. Varumärket är dock inte bara etablerat i Sverige, utan har även butiker Norge och Baltikum. ICA får dock se sig besegrade på listan av Volvo med stor marginal.
Poäng: 25,5
3. IKEA
Att IKEA skulle ligga högt upp på en dylik lista förvånar nog få. Varumärket har funnits länge och haft en stark plats i svenskarnas medvetande och – bokstavligt talat – även i svenska hem.
Det är dock inte bara i Sverige som IKEA är stort. Företaget är etablerat i de flesta länder i Europa och har även butiker i Afrika, Asien och Australien. Ingen butik finns ännu i Sydamerika – men planer på det finns. IKEA grundades, som de flesta är bekanta med, i Småland av Ingvar Kamprad. Även om bolaget idag ägs av en nederländsk stiftelse, så har familjen Kamprad ännu en stark roll i verksamheten.
Poäng: 24,3
Så fungerar listan
Varje varumärke får en poäng enligt en formel YouGov använder sig av. De svarande har fått ange om de har hört någonting negativt eller positivt om ett varumärke under de senaste 14 dagarna. Det kan antingen ha hörts i reklam, i nyhetsreportage eller av vänner och familj.
YouGov har sedan tagit andelen svarande som hört något positivt, minus den andel svarande som har hört någonting negativt. Differensen blir sedan ett värde som denna jämförelse utgår ifrån.