Nätshopping

Zalando och HM?

Vanligtvis kanske de är kända som hårda konkurrenter, H&M och Zalando. Därför kan det vara något förvånande för många att Zalando ska börja sälja kläder av H&M:s varumärke Weekday. Dock är det inga konstigheter, säger man från H&M:s sida.

Både Zalando och H&M är riktiga jättar inom klädindustrin. Likväl är de två hårda konkurrenter som i mycket hög grad slåss om samma marknader. Det här har dock inte hindrat de båda parterna från att ingå i ett samarbete, där Zalando säljer kläder av Weekday – ett varumärke som numera ägs av H&M.

”Inget konstigt”

Ir-chefen Nils Vinge säger till Nyhetsbyrån Direkt att det här inte är några konstigheter. Han påpekar samtidigt att de har ett annat varumärke, Monki, som finns tillgängligt hos andra aktörer i Kina. Det här är ett sätt att testa de mindre varumärkena, säger han.

Dock bör den här nyheten inte vara särskilt förvånande, inte bara med tanke på att H&M testar sina mindre varumärken på det här viset. Sedan tidigare säljer nämligen Zalando ett annat av H&M:s varumärken, Cheap Monday, i sin nätbutik.

”Ett av världens starkaste varumärken”

På frågan om hur man ska se på H&M-varumärket, svarar Nils att det inte finns några planer på att sälja det på externa marknadsplatser. Han påpekar också att företagets affärsmodell är att alltid vara direkta mot kunderna och att H&M är ett av världens starkaste varumärken. Han tillägger att det skulle mycket till för att detta skulle ske.

Man kan argumentera för att H&M som varumärke är större än Zalando. Dock håller Zalando på att arbeta intensivt för att fördubbla sina intäkter till 2020. Hur det ser ut om några år återstår att se.

H&M och Zalando i siffror

  • Antal anställda
    Zalando har 5 500 anställda i Berlin och över 12 000 anställda i hela Europa. Hur siffrorna ser ut utanför Europa framgår inte på deras hemsida. Däremot kan detta jämföras med H&M, som nästan har 161 000 anställda över hela världen.
  • Antal länder med verksamhet
    Zalando står sig slätt mot H&M även här. Medan Zalando är aktiva i 15 olika länder, finns det H&M-butiker i 64 länder. Även när det gäller E-handeln, som är Zalandos huvudområde, slås de av H&M när det gäller antal länder. H&M har e-handel i 35 länder för närvarande.
  • Omsättning Även här understryks H&M:s storlek. Medan H&M omsatte 223 miljarder kronor 2016, omsatte Zalando det (i sammanhanget) blygsamma ca 34 miljarder kronor under samma år.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *